Journalistiek en sociale media: omarmen of boycotten?

In Nederland en Vlaanderen volgt een groeiend aantal mensen de actualiteit vooral via sociale media, bij jongeren gaat het zelfs om ongeveer 78%. Veel van dit 'nieuws' komt echter niet van journalisten maar van 'gewone' gebruikers, zoals bekende personen, politici of influencers.

Journalistieke media zijn om verschillende redenen nog terughoudend op sociale media. Een belangrijke factor is het verdienmodel: klassieke nieuwsmedia verdienen via abonnementen en advertenties, terwijl sociale platforms hun winst voornamelijk halen uit de verspreiding van nieuws, zonder dat de makers hiervan profiteren.

Daarnaast speelt de groeiende hoeveelheid nepnieuws een rol. Facebook en Instagram zijn gestopt met factchecken en X-baas Elon Musk verspreidt zelfs persoonlijk desinformatie. Hoe kun je als journalist tussen al deze fakenieuwsberichten je serieuze verslaggeving laten opvallen?

Kortom: nieuwsmedia staan voor een dilemma. Het publiek verlangt naar nieuws via sociale media, maar voldoe je aan die vraag op een ethisch verantwoorde en financieel houdbare manier? Hoe kun je innovatief zijn en je nieuws laten bovendrijven in een zee van desinformatie?

Over deze vragen en meer leidt Raf Njotea een gesprek met o.a. Jonas Lips (Het Laatste Nieuws & VTM, eerste TikTokjournalist van België) en Eva Hofman (onderzoeksjournalist en technologieverslaggever bij De Groene Amsterdammer).