Auteurs Sandrine Ekofo en Sibo Kanobana over 65 jaar onafhankelijk Congo
‘Was Lumumba vandaag influencer, dan had hij miljoenen volgers’

© Elien Spillebeen

© Elien Spillebeen
Toen we in België 50 jaar Congolese onafhankelijkheid vierden, in 2010, stelde Sibo Kabonana vast dat daarbij de Congolese stem ontbrak. ‘Dat zette iets in gang. En in vijftien jaar tijd is er veel veranderd.’ Vandaag weigeren hij en collega-auteur Sandrine Ekofo om pessimistisch naar de toekomst te kijken: ‘Ondanks incidenten zoals in Oostende kan je dit proces niet meer stoppen. Wij gaan niet meer weg.’
‘Wij, die in ons lichaam en ons hart de onderdrukking ondergingen, zeggen het u luid en duidelijk: dat alles is voortaan voorbij.’ Dag op dag 65 jaar geleden deden deze woorden van Congo’s eerste premier, Patrice Lumumba, de zaal verstommen. Het was 30 juni 1960, en in het bijzijn van de Belgische koning Boudewijn werd die dag de onafhankelijkheid uitgeroepen.
Zijn woorden bleven nazinderen. Ze vervulden veel Congolezen met trots, maar veel Belgen met afschuw. ‘Nochtans,’ stelt Sibo Kanobana vast, ‘reikte hij verderop in diezelfde toespraak België eigenlijk de hand.’ De vriendschap tussen België en Congo zou belangrijk zijn voor beide landen, was ook te horen. Maar wie luisterde nog?
De haastig georganiseerde onafhankelijkheid zou er voor België één zijn waarin Belgische economische belangen onveranderd moesten blijven. En de boodschap van Lumumba, dat Congo in de eerste plaats de Congolezen zou toebehoren, verontrustte hen.
Al snel na de onafhankelijkheid werd Lumumba beschouwd als een probleem voor België. Amper twee weken na de onafhankelijkheid werd in de mijnbouwprovincie Katanga de onafhankelijkheid uitgeroepen. België speelde hierin een actieve rol.
En een even actieve rol speelde ons land ook in de arrestatie en de moord op Congo’s eerste premier, begin 1961. Van bij de start werd de jonge natie een hak gezet.
'Honderd jaar na zijn geboorte is Lumumba uitgegroeid tot een icoon, iemand over wie iedereen een mening heeft maar van wie weinigen echt zijn teksten gelezen hebben’, stelt Kanobana vast. ‘Voor de één is hij een oproerkraaier en communist, voor de ander een verzetsheld. Iedereen heeft een mening over hem, maar haast niemand heeft geluisterd of gelezen wat hij te zeggen had. En dat wilde ik eigenlijk ten gronde doen.’
In zijn pas verschenen boek Lumbumba’s Droom analyseert Kanobana de toespraken die Lumbumba tussen 1958 en 1960 schreef. Hij probeert zo enkele mythes te doorprikken. Het boek verschijnt niet toevallig 100 jaar na de geboorte van de man.
Sibo Kanobana (°1975)
is postkoloniaal denker
doceert sociolinguïstiek en culturele studies aan de Open Universiteit van Nederland
gaf ook les aan de Universiteit Gent, over onder andere de geschiedenis van de globalisering en postkoloniale studies
stelde zopas zijn nieuwste boek Lumumba’s Droom (2025) voor
schreef eerder (mee aan) De bastaards van onze kolonie. Verzwegen verhalen van Belgische metissen (2010), Zwarte bladzijden. Afro-Belgische reflecties op Vlaamse (post)koloniale literatuur (2021) en Witte orde (2024).
Koloniale geschiedenis voor kinderen
Ook het kinderboek Kimia, in het hart van Congo verscheen niet toevallig deze maand, bij de 65ste verjaardag van de onafhankelijkheid van Congo.
Enkele jaren eerder, in 2017, had een commentaarstuk in Knack van Sandrine Ekofo’s hand een reactie uitgelokt bij geschiedenisleraar Benjamin Goyvaerts.
Verbaasd was hij niet over haar getuigenis over de racistische manier waarop ze in het middelbaar de koloniale geschiedenis onderwezen kreeg. Maar als leerkracht wilde hij die koloniale geschiedenis wel kritisch behandelen. Net als zij vond ook Goyvaerts het problematisch dat je in de publieke ruimte makkelijker verbloemende verwijzingen vindt naar de Belgische kolonisatie dan kritische.
Nu brengen ze dus samen een kinderboek uit. En dat is 65 jaar na de onafhankelijkheid van Congo nog steeds nodig, vindt Ekofo. ‘Al had ik wel schrik dat mensen zouden zeggen: waar komt zij nu nog mee af?’
Sandrine Ekofo Biyenga (°1989)
is juriste en beleidsmedewerkster DR Congo bij Broederlijk Delen
schreef mee het prentenboek Kimia, in het hart van Congo (2025), over het koloniale verleden van België, op maat van kinderen
engageert zich al jaren voor jongeren met een migratieachtergrond in Antwerpen, onder andere met instroomprojecten in het hoger onderwijs voor jongeren in kansarmoede en/of een migratieachtergrond
Vijf jaar geleden zette de Belgische tak van Black Lives Matter het verband in de verf tussen de koloniale geschiedenis en racisme en discriminatie vandaag. Ook VN-experten hebben het historische narratief al in vraag gesteld. Zijn jullie publicaties daar vandaag de vruchten van?
Sibo Kanobana: ‘Black Lives Matter heeft voor een momentum gezorgd, maar dit proces is eigenlijk al 20 jaar bezig. In 2010 vierden we in België 50 jaar Congolese onafhankelijkheid, maar de Congolese stem was daarbij pijnlijk afwezig. Dat heeft veel mensen wakker geschud. Vijftien jaar later zie ik een groot verschil. Ik ben zelf bijna vijftig. Ik heb doorheen mijn volwassen leven gezien dat de Afrikaanse stem ook meer een plaats kreeg.’
Sandrine Ekofo: ‘Het feit dat Benjamin (Goyvaerts, medeauteur, red.) dit boek niet alleen wilde schrijven, is ook wel een resultaat van dat proces. Ik vond het een mooie kans om deel te worden van een kritisch narratief over de kolonisatie.’
‘Zelf heb ik heel veel boeken over de koloniale geschiedenis thuis. Zoals die van David Van Reybrouck (Congo. Een geschiedenis, red.) en Erik Bruyland (Kobaltblues). Veel boeken van witte Belgische auteurs. De laatste jaren voel je verandering dankzij publicaties zoals die van Sibo en Nadia Nsayi.’
‘Wíé het verhaal vertelt, bepaalt natuurlijk het narratief. Daarom wou Benjamin vandaag dit boek niet alleen vertellen.’
‘Er zullen altijd mensen zijn die denken dat wij het probleem zijn. Het gaat voor bepaalde mensen niet om wat wij zeggen, maar om wie we zijn.’auteur Sibo Kanobana
Veel van de bronnen waarop je je moet baseren blijven vooral door Belgen verzameld. Hoe gaan jullie daar mee om?
Sandrine Ekofo: ‘Ik heb me inderdaad in de eerste plaats op onderzoeksrapporten gebaseerd. Zoals dat van Roger Casement (een Ier die in 1904 de opdracht kreeg van de Britse overheid om de geruchten over misdaden begaan in Congo-Vrijstaat te onderzoeken, es.). De harde feiten die daarin beschreven worden, vallen niet te ontkennen. Die rapporten leren je ook wel hoe het narratief dat je zelf ingelepeld kreeg verschilt van de werkelijke misdaden die op grote schaal zijn gepleegd.’
‘Vervolgens vonden we het voor een kinderboek belangrijk om inleving mogelijk te maken. Het dagboek van Anne Frank heeft voor mij ooit veel betekend om als tiener de impact van het nazisme te begrijpen. We hebben geen Congolees dagboek van een kind. Maar er zijn uiteraard heel veel kinderen die dit hebben meegemaakt. Dus creëerde we een meisje, Kimia. Het historische kader is correct, maar Kimia als personage is fictief.’
Sibo Kanobana: ‘Dat is de uitdaging voor elke postkoloniaal denker. Soms is er dus fantasie nodig om de leemtes te vullen, omdat een bepaald perspectief werd gewist. Je baseert je dan soms op de verhalen die je kent, verhalen die mijn vader me verteld heeft. Persoonlijk gebruik ik ook wat Congolese maar ook westerse onderzoekers geschreven hebben. Ik trek die twee niet uit elkaar. Onze geschiedenis is met elkaar vervlochten.’
‘Had Jean Van Lierde na de dood van Lumumba niet de moeite genomen om diens toespraken te bundelen, dan had ik dit boek niet kunnen schrijven. Dus ja, lang lazen we enkel boeken van witte mannen over Congo. Maar tegelijk is het ook belangrijk dat ze die geschreven hebben.’
Impact op het heden
De koloniale geschiedenis wekt in België nog veel gevoelens op en lijkt misschien meer dan ooit te polariseren. Deed je dat soms twijfelen om door te gaan met deze publicaties?
Sandrine Ekofo: ‘Ik had wel schrik dat mensen zouden zeggen: ‘‘Dit is 65 jaar geleden, waar komt zij nu nog mee af?’’’
‘Maar we zijn duidelijk nog steeds niet in het reine met ons koloniaal verleden. De parlementaire onderzoekscommissie rond ons koloniaal verleden heeft nog maar in 2022 het werk neergelegd. De spijtbetuiging van koning Filip voor het leed berokkend door de kolonisatie kwam er ook pas in 2022. En recent was er zelfs het nieuws dat Etienne Davignon zich nog moet verantwoorden voor de medeplichtigheid aan de moord op Lumumba.’
‘Dus waarom zouden we moeten zwijgen over dit verleden als het eigenlijk nog steeds een impact heeft op ons heden?’
De Congolese kolonisatie en onafhankelijkheid in een notendop
Precies 65 jaar geleden, op 30 juni 1960, werd Congo een onafhankelijke natie. Rwanda-Urundi bleef nog twee jaar onder Belgisch mandaat. Maar op die 30ste juni kwam zo een einde aan het grootste Belgische koloniale project.
Die kolonisatie, gekenmerkt door racisme, uitbuiting en onderdrukking, begon in 1885 als een privéproject van de Belgische vorst Leopold II. Na internationale kritiek op de gruwelijke misdaden die er systematisch begaan werden tegen de lokale bevolking, nam de Belgische staat Leopolds Congo-Vrijstaat over in 1908.
In Belgisch-Congo was dwangarbeid dan wel officieel verboden, in werkelijkheid werden zowel volwassenen als kinderen nog steeds gedwongen gerekruteerd en ontheemd. Tot het einde bleven vernieling, uitbuiting en segregatie kenmerkend voor de Belgische kolonisatie in Congo, maar ook in Burundi en Rwanda.
De eerste premier van het onafhankelijke Congo, Patrice Lumumba, werd op 2 juli 1925 geboren als Isaïe Tasumbu Tawosa. In 1958 was hij een van de oprichters van de Mouvement National Congolais (MNC), de partij die de grootste werd bij de eerste parlementsverkiezingen in mei 1960.
Lumumba was slechts enkele maanden premier: onder westerse druk werd hij al snel afgezet. Later dat jaar werd hij gearresteerd en in januari 1961 werd hij geëxecuteerd. België en de Amerikaanse geheime dienst CIA speelden een actieve en gecontesteerde rol in zijn arrestatie en dood.
Sibo Kanobana ‘En in België kan je nog denken dat het voorbij is, maar in Congo zijn de gevolgen van de kolonisatie nog altijd voelbaar. Dat is ook een beetje mijn punt in dit boek. Hoe België de onafhankelijkheid van bij het begin ondermijnd heeft. Zeg gerust dat de Belgen het huis in brand gestoken hebben voor ze vertrokken. Met alle gevolgen van dien.’
Sandrine Ekofo: ‘Ik had misschien ook wel schrik dat mensen zouden zeggen dat ik kinderen wil opzadelen met een schuldgevoel. Want dat beeld dat Belgen beschaving brachten, dat ze mensen geholpen en ziekenhuizen en scholen bouwden, is nog hardnekkig.’
Sibo Kanobana: ‘En als er al slechte dingen gebeurden, was dat ook niet de bedoeling, klinkt het dan. Vaak zal men wel erkennen dat er wat mindere fraaie zaken gebeurd zijn, maar zo lijkt het alsof het een onbedoeld ongeluk was. Dat was uiteraard niet zo.’
De polarisering heeft jullie niet kunnen tegenhouden.
Sibo Kanobana: ‘Nee. Er zullen altijd mensen zijn die denken dat wij het probleem zijn. Hoe boodschappen geïnterpreteerd worden, daar heb je geen vat op. Racisme is nog een reëel probleem en de kolonisatie is daar mee de oorzaak van. Het gaat voor bepaalde mensen niet over wat wij zeggen, maar over wie wij zijn.
‘Gelukkig is een groot deel van de Belgische bevolking daar niet door verblind. Maar is altijd een significant onderdeel van de bevolking dat niet wil horen wat wij te zeggen hebben. Eigenlijk wil ik gewoon een hand uitreiken, en dat was ook wat Lumumba deed.’

Op 30 juni 1960 zorgde de toespraak van Patrice Lumbumba voor verontwaardiging bij de Belgische delegatie.
© Shamisa Debroey (uit "Kimia, in het hart van Congo")
Lieve Lumumba
De speech die Lumumba gaf op 30 juni 1960, in aanwezigheid van de Belgische vorst, wordt door sommigen nog als provocerend gezien. In uw boek argumenteert u dat je eigenlijk tot het einde moet doorlezen en dan moet concluderen dat hij ook de hand reikte. Was dat voor uzelf een verrassende ontdekking?
Sibo Kanobana: ‘Ja, toch wel. Ik had dus ook dat beeld in mijn hoofd van Lumumba als een extreme figuur. Maar dat was geen reden voor mij om hem af te schrijven. Iedereen krijgt van mij altijd het voordeel van de twijfel. Ik ga er echt van uit dat er niet zoiets is als inherent slechte mensen, wel mensen met slechte dagen.’
‘Maar bij het lezen van zijn toespraken viel ik van mijn stoel. Ik was verbaasd hoe lief en zacht Lumumba eigenlijk was. Ik vond hem soms zelfs te voorzichtig. Ik moet dan ook begrijpen dat hij een man van zijn tijd is.’
Sandrine Ekofo: ‘Maar waarom hebben ze hem dan zo als een bedreiging, een terrorist afgeschilderd?’
Sibo Kanobana: ‘Wel, ergens had hij natuurlijk wel een radicale boodschap. Niet als in ‘‘Dood aan de Belgen’’ of zoiets. Maar hij zei bijvoorbeeld wel: ‘‘‘Als de Belgen thuis mogen zijn in Congo, moeten de Congolezen op dezelfde manier ook thuis kunnen zijn in België.”’
Waarom was dat radicaal?
Sibo Kanobana: ‘Dat is zelfs vandaag nog radicaal. Stel je voor dat de huidige Congolese president zou zeggen dat de Belgen welkom zijn in Congo als de Congolezen zich onder dezelfde voorwaarden in België mogen vestigen. Dat laat ons visa- en grenzenbeleid niet toe. Misschien is die boodschap vandaag zelfs nog radicaler dan toen.’
‘In die zin zijn die koloniale relaties tussen België en Congo nog niet veranderd. De ongelijkheid vind je ook in handels- en financiële transacties. Of kijk maar naar hoe de zoektocht naar kritische mineralen verloopt. Het blijft eenrichtingsverkeer.’
‘Dat is overigens een van die andere radicale boodschappen van Lumumba: dat die rijkdommen van het land moeten dienen voor de eigen bevolking. Dat klinkt best logisch maar was radicaal omdat het winsten van Belgische bedrijven bedreigde.’
‘Misschien was het minder een probleem geweest, als hij minder eloquent was geweest. Was Lumbumba vandaag influencer, dan had hij op sociale media miljoenen volgers gehad. Hij kon mensen begeesteren. Hij gaf toespraken in het Frans, Lingala, Swahili en Tshiluba. Zo kon hij in gans Congo mensen mobiliseren.’
Vorige week kwam dat nieuws dat minister van Staat Etienne Davignon zich toch nog voor een rechter zou moeten verantwoorden voor zijn rol in de moord op Patrice Lumumba. Hoe kwam dat binnen?
Sandrine Ekofo: ‘Het riep bij mij vooral vragen op. Waarom sleepte dit zolang aan? Het onderzoek begon in 2011 en liep tegen tien Belgen. Uiteindelijk is er nog slechts één in leven. De man is 92 jaar, en zijn advocaten vragen meteen uitstel. Indien er nog een veroordeling zou komen, zou dit natuurlijk een goeie zaak zijn. Maar ik voel vooral ook ontgoocheling.’
Sibo Kanobana: ‘Enerzijds is het goed dat Etienne Davignon eindelijk ter verantwoording wordt geroepen. Maar ik hoop dat mensen het niet tot een individuele verantwoordelijkheid zullen reduceren.’
Sandrine Ekofo: ‘België heeft inderdaad meer dan een morele verantwoordelijkheid in de dood van Lumumba. Het boek van Ludo de Witte (De moord op Lumumba, uit 1999, red.) heeft dat ook goed gedocumenteerd. Ergens zou het goed zijn als we met een proces meer inzicht krijgen in die Belgische rol en als de familie rust en een soort van gerechtigheid krijgt. En ook die van zijn medestanders Maurice Mpolo en Joseph Okito, die samen met hem geëxecuteerd zijn.’
Na Black Lives Matter
In Oostende worden de plannen voor een kritisch kunstwerk bij het standbeeld van Leopold II geschrapt. Lieven Miguel Kandolo (van Hand in Hand tegen racisme) reageerde in De Standaard en het Nieuwsblad dat dit tekenend is voor een toenemende trend waarbij veel dekoloniseringsprojecten uitdoven die in de nasleep van Black Lives Matter opgezet werden. Volg je hem hierin?
Sibo Kanobana: ‘Over die ene case in Oostende kan ik minder oordelen. Maar die bredere trend, ja, dat verontrust me wel. Black Lives Matter heeft wat teweeggebracht, maar vervolgens werden die boodschappen over diversiteit en inclusie door een antiwokebeweging in diskrediet gebracht. Enerzijds stemt de richting die we uitgaan me wel pessimistisch. Tegelijkertijd denk ik ook dat onze stemmen nog nooit zo sterk zijn geweest.’
Sandrine Ekofo: ‘Ook ik ben hoopvol. Ik denk dat, ondanks incidenten als in Oostende, de grotere veranderingen niet gestopt kunnen worden. Het boek Lumumba’s droom is er. Het boek van Kimia is er. Uiteindelijk hoop ik dat boeken als de onze ook kunnen wegen op het beleid. Je kan dit proces niet meer stopzetten.’
‘Met alles dat nu gaande is in Congo, soms heb ik soms het gevoel dat Lumumba voor niets gestorven is.’auteur Sandrine Ekofo

Sibo Kanobana (links): ‘Ik denk dat onze stemmen nog nooit zo sterk zijn geweest.’
© Elien Spillebeen
De parlementaire onderzoekscommissie koloniaal verleden kwam eind 2022 niet aan stemmen toe. Het leek een politiek falen. Nog een illustratie van wat u beschreef als het uitdoven van een momentum. Valt ook hier iets positiefs te rapen?
Sibo Kanobana: ‘Ik verwacht geen snelle oplossingen. Ik verwacht niet dat er een revolutie zal plaatsvinden en dat alles daarna anders zal zijn. Het is een proces van eeuwen geweest om de negatieve beeldvorming over zwarte mensen te construeren. Hopelijk zal het minder lang duren om die te ontmantelen. Ik zie het dus liever als allemaal kleine stapjes die me wat moed geven.’
‘De Black Lives Matter-beweging was een coalitie van veel mensen met verschillende achtergronden. Dat geeft me hoop. Enerzijds zie je online mensen als Dries Van Langenhove dwepen met het fascisme en jongeren daarin meetrekken. Maar er is ook een beweging van mensen die zien hoe kapitalisme en racisme met elkaar vervlochten zijn, die dat willen begrijpen en willen ontmantelen.’
‘Misschien zal de grote verandering niet meer voor mij zijn, misschien zelfs niet meer mijn kind. Maar op termijn zie ik voor de mensheid een andere uitweg.’
‘Lumumba sprak niet alleen voor of over Congolezen en Belgen. Hij zag in dat de kolonisatie een zelfdestructief project was, dat hoogstens op korte termijn grote rijkdommen genereerde, voor heel klein clubje. Maar op lange termijn was dat niet houdbaar, geloofde hij. De uitdagingen waarmee de mensheid vandaag geconfronteerd wordt, waaronder de ecologische crisis, maken duidelijk dat hij zich terecht zorgen maakte.’
‘Als we vandaag nog wat van Lumumba willen leren, dan moet je weten dat hij wel een uitweg zag. Maar die zouden we alleen kunnen vinden als we elkaar als gelijken zien en begrijpen dat we elkaar nodig hebben.’
Icoon en rolmodel
Lumumba is vandaag meer een icoon dan een persoon, schreef u al. Wat betekent hij voor jullie?
Sibo Kanobana: ‘Voor mij staat hij voor waardigheid en bevrijding. En in die zin past hij ook in de langere geschiedenis van de zwarte emancipatiestrijd. Hij is meer dan alleen maar een uniek voorbeeld.’
Sandrine Ekofo: ‘Voor mij is hij een rolmodel. Het wijst me ook op mijn eigen verantwoordelijkheid. Zelf leef ik al dertig jaar in België. Het beeld van Congolezen, van Afrikanen in het algemeen, blijft heel negatief. De problemen in het land vandaag en het slechte bestuur van de Congolese leiders vandaag doen mensen soms concluderen dat Congolezen niet in staat zijn een land te besturen. Of dat ze geen liefde voor de natie kennen.’
‘Die liefde zie ik inderdaad niet bij de huidige leiders. Met alles wat nu gaande is in Congo, soms heb ik soms het gevoel dat Lumumba voor niks is gestorven.’
‘Maar hij schreef in zijn brief naar zijn vrouw in gevangenschap dat zijn leven er niet toe deed. Al schakelen ze mij uit, zei hij, ik heb vertrouwen dat de Congolezen hun droom zullen waarmaken.’
‘Ik zie zijn erfenis, zijn geest, in veel Congolese activisten voortleven. Vandaag maken nog steeds zoveel mensen persoonlijke opofferingen door zich te verzetten tegen de neokolonisatie en de corruptie die het land teisteren. Mensen zoals Luc Nkulula van de burgerbeweging Lucha (die in 2018 in verdachte omstandigheden overleed, es), die het net als Lumumba met de dood moesten bekopen. Er zijn zoveel kleine Lumumba’s.’
‘Ik woon dan wel veilig in België, toch wil ik ook mijn steentje bijdragen. Ik wil ook tonen dat Congolezen wel in staat zijn om tot positieve verandering te komen. En wie weet, misschien binnen 65 jaar, kan Lumumba eindelijk rust vinden, kan zijn droom gerealiseerd worden en is hij niet voor niets gestorven.’
Kimia, in het hart van Congo door Sandrine Ekofo Biyenga, Benjamin Goyvaerts en Paul de Moor, met illustraties van Shamisa Debroey. Uitgegeven door Lannoo, 144 blz.
Lumumba’s Droom. Wat zijn gedachtegoed ons vandaag kan leren door Sibo Kanobana. Uitgegeven door De Geus, 152 blz.
Word proMO*
Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.
Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.
Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.
Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.
Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief
Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.
Per maand
€4,60
Betaal maandelijks via domiciliëring.
Meest gekozen
Per jaar
€60
Betaal jaarlijks via domiciliëring.
Voor één jaar
€65
Betaal voor één jaar.
Ben je al proMO*
Log dan hier in