Theatermaker Hassan Khayoon: ‘Ik wil kijken waar de mens staat in deze moeilijke tijden’

Interview

‘Antigone in Jeruzalem’: universeel theater over verzet tegen mondiaal onrecht

Theatermaker Hassan Khayoon: ‘Ik wil kijken waar de mens staat in deze moeilijke tijden’

Gisteren ging het nieuwe theaterstuk Antigone in Jeruzalem van de Iraaks-Belgische theatermaker Hassan Khayoon in de Antwerpse Arenberg in première. Met deze bewerking van de klassieke Griekse tragedie Antigone geven Khayoon en de Iraaks-Brusselse schrijver Zuher Karim de tekst een actuele draai over onrecht en de drang naar vrijheid.

Sophocles’ Antigone is het verhaal van de gelijknamige jonge vrouw die, ondanks het opgelegde verbod om haar broer te begraven, dat toch doet. Het verzet tegen de onmenselijkheid betekent haar eigen dood. De rode draad is het conflict tussen het individuele geweten en dat van een dictatoriale staat.

Door Jeruzalem als uitvalsbasis te nemen wil de Iraaks-Belgische theatermaker Hassan Khayoon niet per se een link leggen met Gaza – al is die er wel. Hij beoogt een universeel verhaal dat de vele conflicten in de wereld overstijgt. In zijn bewerking zet hij de thema’s in de verf die ook in de originele tekst zitten vervat: vrijheid, menselijkheid en verzet. Een zoektocht naar de weerbare mens.

We ontmoeten elkaar op een van de laatste zinderende augustusdagen voor een koffie in het Antwerpse cultuurcentrum Het Oude Badhuis. Al in 2018 nestelde het theaterstuk zich in Khayoons hoofd, vertelt hij. Er was groen licht om van start te kunnen gaan, onder meer via het Nationaal Theater van Qatar. Maar corona en de lockdowns deden het kunstproject op de lange baan belanden.

Ook al werd de kiem voor dit stuk 7 jaar geleden gelegd, de oorspronkelijke versie is vandaag nog altijd brandend actueel, zegt de theatermaker. ‘Donald Trump was toen bezig aan zijn eerste ambtstermijn als president van de Verenigde Staten. Ik herinner me nog zo het moment waarop hij besliste dat Jeruzalem de ondeelbare hoofdstad van Israël zou zijn. Hij voegde de daad bij het woord en verplaatste de ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem. Hij deed dat unilateraal, zonder enig overleg met de Palestijnen.’

‘Dat is de omgekeerde wereld,’ zegt Khayoon, ‘want het zijn de Palestijnen die zeggenschap en zelfbeschikkingsrecht hebben, dat ligt niet in de handen van een buitenlandse Amerikaanse president. Dat was een zoveelste mokerslag in het gezicht van de Palestijnen, zo respectloos en onmenselijk. Want tot kort voor 1948, het jaar waarin de Nakba plaatsvond en de Palestijnen plaats moesten ruimen voor de staat Israël, was Jeruzalem wel degelijk de hoofdstad en het kloppende hart van Palestina.’

De symboliek van Jeruzalem

Jeruzalem blijft voor het Palestijnse collectieve geheugen een emotionele plek die het verlangen naar een Palestijnse staat verbeeldt. Aangezien heel wat mondiale lijnen samenkomen in Jeruzalem, vormt de stad ook voor heel veel andere onderdrukte en gekoloniseerde mensen een symbolische plaats.

Tegelijk heeft de realiteit van vandaag de geschiedenis van de Palestijnen overschreven, zegt Khayoon. Er is zoveel gebeurd en dat lijkt onveranderlijk, nog los van de vreselijke prijs die mensen dagelijks in Gaza en in de Westelijke Jordaanoever betalen.

Maar de politieke geschiedenis van Jeruzalem wil Khayoon eigenlijk niet vertellen. ‘Het verhaal speelt zich af in Jeruzalem, maar het is universeler dan de Palestijnse kwestie. Het ambitieuze Palestijnse meisje Antigone staat symbool voor het verzet tegen dictaturen, onderdrukking en racisme in heel de wereld.’

‘Mijn vraag is waar de mens staat. Hoe blijft hij bewegen in dit verhaal van verzet tegen een staat die weigert in te zetten op samenleven. We willen het publiek aanzetten om na te denken over de grote vragen van onze tijd, en wat het betekent om mens te zijn in een wereld vol onrecht. Hoeveel Antigones hebben we momenteel in Jeruzalem, Bagdad, Iran, Saudi-Arabië of Noord-Korea?’

Waar hij naartoe wil, zegt Khayoon, is dat het publiek de onmenselijkheid ziet van wat systemisch bezig is in de wereld, niet alleen in Gaza. Hij verwijst naar de krimpende vrije ruimte voor burgers en de grenzeloosheid ervan. ‘Letterlijk zelfs. Het treft ons allemaal, onze vrijheid staat op losse schroeven, ook hier, in Europa, in België, in Brussel. Ons tijdsgewricht kenmerkt zich door scheefgegroeide evenwichten. De mondiale machtsverhoudingen zijn volledig uit de haak geslagen, een verhaal dat me bekend voorkomt uit de Amerikaanse invasie in mijn thuisland Irak, in 2003.’

Theatermaker Hassan Khayoon: ‘Het verhaal speelt zich af in Jeruzalem, maar het is universeler dan de Palestijnse kwestie.’

Open deuren voor diverse stemmen

Het Oude Badhuis in de Antwerpse Seefhoekwijk is sinds 2012 Khayoons thuishaven en creatieve atelier. Hij geeft er nog altijd les, krijgt er ruimte om te repeteren en projecten te laten groeien. Sinds 2021 heeft Khayoon ook een eigen theatergezelschap: Open Space. Het was voor hem een logische stap na een intensief en eigenzinnig internationaal parcours met diverse theatermakers en kunstenaars.

‘Ik wil met One Space een gedeelde ruimte bieden aan kunstenaars uit het Midden-Oosten, Europa of België, en de diversiteit in het Vlaamse cultuurlandschap een schop geven. Meer dan 70 à 80% van de kunstenaars heeft geen vaste job. One Space zoekt daar een antwoord op, geeft ruimte om in gelijkwaardige partnerschappen zo veel mogelijk te creëren. De deur is open voor alle acteurs, dansers of schrijvers.’

In een eerder interview met MO* in 2018 prees Khayoon de vrije artistieke ruimte die hij als kunstenaar in België vond. ‘Er zijn hier veel deuren die naar interessante plekken leiden’, klonk het toen.

Op de vraag of hij dat anno 2025 nog zo ziet, volgt een heel korte stilte. ‘Wel, de deuren gaan nog open, maar je moet wel weten wie achter de deur staat om te weten of je echt binnen mag. Ik heb het gevoel dat ik als onafhankelijke speler minder toegang krijg dan vroeger, en dat vind ik vermoeiend. Er zijn enkele theaters waarmee ik al jarenlang samenwerk en die echte partners zijn, maar zodra het management verandert, sluiten ze langzaam hun deuren voor ons.’

Lees hier het interview uit 2018

Concept boven nationaliteit

Ondanks zijn 15 jaar expertise als maker heeft Khayoon vaak het gevoel dat hij als niet-Europese kunstenaar dubbel zo hard moet werken. ‘Het lijkt alsof ik telkens opnieuw op de markt kom als pas afgestudeerde.’

‘Soms krijg je ook de opmerking dat je juist steun krijgt omdát je Irakese roots hebt. Ik hoef je niet te vertellen dat dit een pijnlijke opmerking is. Ik ga er immers van uit dat mijn stukken gesteund worden omdat subsidievertrekkers in mij geloven, als een kunstenaar met een goed project en verhaal. Gelukkig ben ik koppig én optimistisch. Ik heb mijn subsidieaanvraag voor Antigone in Jeruzalem een aantal keer opnieuw op de tafel gelegd, omdat ik wist dat het er zou staan.’

Toneel is überhaupt altijd een moeilijke plaats geweest om zomaar binnen te lopen, merkt Khayoon op. ‘Grote huizen lijken de mening toegedaan: “We hebben al één persoon die uit het Midden-Oosten komt in ons midden, dus dat volstaat”. “Meer plaats is er niet”, zoiets. Dat is de omgekeerde redenering: je zou toch denken dat je vertrekt vanuit het kunstidee zelf, niet vanuit nationaliteiten en kleurenpaletten?’

Khayoon wil niet alleen met Open Space een lans breken voor creatieve en veilige plekken waar diverse makers, nieuw, ervaren, jong, oud kunnen samenkomen om samen te creëren. Hij verweeft die reflectie ook in Antigone in Jeruzalem. ‘Exact, de Palestijnse Antigone gaat ook op zoek naar een veilige en gedeelde plek in haar verzet. Het is dat wat we als mensen willen terugvinden.’

Word proMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in