Lokale batterijrecyclage nog niet voldoende benut in Europa
Recyclage van batterijen in Europa goed voor 2 miljoen elektrische auto's tegen 2030
Recyclage van grondstoffen uit batterijen kan tegen 2030 tot een kwart van de nieuwe elektrische auto's in Europa ondersteunen, zegt milieukoepel Transport & Environment (T&E). De EU en het Verenigd Koninkrijk dreigen de boot echter te missen omdat veel lokale recyclageprojecten niet levensvatbaar zijn zonder steun.
Recyclage kan Europa in staat stellen om de afhankelijkheid van de import van mineralen voor de productie van batterijen tegen 2030 met een kwart te verminderen, zegt T&E.
Materialen uit afgedankte batterijen en schroot uit gigafabrieken hebben volgens de milieukoepel immers het potentieel om tot 2,4 miljoen elektrische auto’s lokaal te bouwen tegen het einde van dit decennium.
Kritieke mineralen
Recyclage van gebruikte materialen zou 14% van het lithium, 16% van het nikkel, 17% van het mangaan en een kwart van het kobalt kunnen opleveren dat Europa in 2030 nodig heeft voor de lokale productie van elektrische auto's, aldus het onderzoek. Volgens de schattingen zullen die hoeveelheden daarna nog meer toenemen.
T&E zet wel een kanttekening bij de cijfers: de EU en het VK zullen niet in staat zijn om dit potentieel te benutten tenzij ze een aantal belangrijke recyclageprojecten veiligstellen. Die dreigen nu immers te worden geannuleerd.
Volgens Julia Poliscanova van T&E heeft Europa alles in huis om de afhankelijkheid van de import van kritieke metalen te verminderen. ‘Volgens onze berekeningen kunnen lokaal teruggewonnen materialen Europa in staat stellen om miljoenen schone elektrische voertuigen te bouwen’, zegt ze.
Opschalen van de recyclage-industrie
Door in te zetten op recyclage kan Europa meteen ook verhinderen dat er tegen 2040 wereldwijd twaalf nieuwe mijnen nodig zijn: vier voor lithium, drie voor nikkel, vier voor kobalt en één voor mangaan. ‘Hergebruik van mineralen zou de potentiële negatieve impact van die mijnen op het water, de bodem en de biodiversiteit verminderen’, aldus het rapport.
Om deze voordelen te benutten dient Europa de recyclage-industrie stevig op te schalen. En daar knelt het schoentje: volgens T&E staat de helft van de Europese recyclingcapaciteit in de wachtstand of heerst er onzekerheid of de projecten er überhaupt zullen komen.
‘Noch de EU, noch het VK zijn klaar om de recyclingkansen te benutten’, zegt Poliscanova. ‘Bijna de helft van de geplande recyclingcapaciteit staat op de tocht door hoge energiekosten, een tekort aan technische expertise of een gebrek aan financiële steun. Het is tijd om batterijrecyclage te gaan behandelen als een evenwaardige vorm van schone technologie, en er prioriteit aan te geven in ons beleid en bij het toekennen van subsidies.’
Niets missen?
Abonneer je op (één van) onze nieuwsbrieven.