Op de geboorteplaats van Jezus zijn bijna geen christenen meer

Interview

‘De situatie voor christenen in Palestina is dramatisch, handel vóór het te laat is’

Op de geboorteplaats van Jezus zijn bijna geen christenen meer

Palestijns meisje in een optocht van christelijke scouts uit Bethlehem

Een meisje loopt mee in de jaarlijkse kerststoet van christelijke scouts in Bethlehem, Palestina.

Palestijns meisje in een optocht van christelijke scouts uit Bethlehem

Een meisje loopt mee in de jaarlijkse kerststoet van christelijke scouts in Bethlehem, Palestina.

Christelijke inwoners van Palestina liggen onder vuur van extremistische joden. Bovendien blokkeert Israël hun toegang tot kerstvieringen in Jeruzalem. MO* sprak met twee prominente Palestijnse christenen uit Bethlehem, Zoughbi Al-Zoughbi en Roger Salameh. ‘Het wordt tijd dat ook rechtse christenen in het Westen de ernst van de situatie inzien.’

Zoughbi Al-Zoughbi, een christen uit Bethlehem en directeur van het Palestinian Conflict Transformation Center, onderbreekt plots zijn antwoord op onze vraag. Hij klinkt gealarmeerd.

‘Dit nieuws komt net binnen: de Israëlische premier Netanyahu betreedt de site van de Rotskoepel en de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem. De Amerikaanse ambassadeur Mike Huckabee, een evangelisch christelijke zionist, is erbij.’ Zo’n ‘‘bezoeken’’ provoceren en zijn telkens opnieuw een bron van ongerustheid.

De orthodoxe patriarch van Jeruzalem, Theofilus III, reageerde meteen: ‘Elke bedreiging voor islamitische heilige plaatsen is ook een bedreiging voor christelijke heilige plaatsen.’

Roger Samaleh en Zoughbi al-Zoughbi

Palestijnse christenen Roger Salameh (links) en Zoughbi Al-Zoughbi (rechts): 'Israël controleert elk aspect van ons leven.'

Al-Zoughbi, directeur van Wi’am (Palestinian Conflict Transformation Center) was vorige week op uitnodiging van Pax Christi in ons land, samen met Roger Salameh, ook een prominent Palestijns christen en coördinator van het jongerenprogramma van Arab Educational Institute-PaxChristi. Het geweld tegen christelijke Palestijnen is hen helaas vertrouwd.

Hoe is de situatie in Bethlehem op dit moment?

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Slecht. Gisteren (15 december, ps) schoten Israëlische soldaten opnieuw twee kinderen dood in Tuqu’, een dorp ten zuiden van Bethlehem. Waar “veiligheidstroepen” vroeger traangas gebruikten en mensen arresteerden, executeren ze nu koelbloedig ongewapende mensen. Daarnaast neemt het religieus geïnspireerd geweld tegen christenen toe.’

Joods-extremistische aanvallen op christenen en christelijke sites in Palestina zijn toegenomen sinds 7 oktober 2023, de dag van de aanval van Hamas en de genocide die Israël daarop begon.

In juli 2025 staken joodse kolonisten in het christelijke dorp Taybeh een vijfde-eeuwse kerk in brand. Ze vielen ook parochiegebouwen en woningen aan, en intimideerden inwoners. Kerkelijke instanties documenteerden daarnaast tientallen gevallen van vandalisme, graffiti en grafschennis bij kerken en wezen op de straffeloosheid van de daders. Christelijke geestelijken in Jeruzalem worden bovendien geregeld geïntimideerd en bespuugd door extremistische joden.

In 2024 en 2025 kregen de meeste gelovigen bovendien geen vergunning meer om belangrijke liturgische momenten in de Heilig Grafkerk in Jeruzalem bij te wonen, zoals Kerstmis, de Goede Week en het Heilig Vuur tijdens het orthodoxe Pasen. Zelfs met geldige vergunningen werd gelovigen aan controleposten regelmatig de toegang geweigerd.

Op de plek waar het christendom historisch begon, zakt de christelijke bevolking van Palestina vandaag stilaan onder de 1%.

Voor de ogen van de wereld zeggen Israëlische ministers: “Wij en de Palestijnse christenen staan samen tegenover islamitisch fundamentalisme.” Maar op het terrein zien we iets anders. Messianistische joden, gesterkt door (minister, red.) Itamar Ben-Gvirs rol in de regering, hebben op de Westelijke Jordaanoever en in Jeruzalem kerken aangevallen en priesters bespuugd. Dit kan een voorbode zijn van iets groters.’

Roger Salameh: ‘Mijn ouderlijk huis staat op een minuut van de Geboortekerk, in de oude stad van Bethlehem. Toen ik een kind was, zei mijn vader al: “Zorg dat je na zes uur thuis bent.” Sindsdien is het alleen maar erger geworden. Soldaten kunnen op elk moment onze huizen binnenvallen.’

een ziekenwagen rijdt voorbij een fietser
Israëlische soldaten houden schoolgaande Palestijnse kinderen in het oog

Foto links: Een ziekenwagen rijdt voorbij, op weg naar een jongen die is doodgeschoten door Israëlische soldaten in Tuqu’ (januari 2024). Foto rechts: Israëlische soldaten houden langs een kolonistenweg Palestijnse schoolkinderen in het oog terwijl ze van school naar huis lopen in Tuqu’ (2012).

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Wij steunen Hamas en hun geweld niet. Geweldloosheid is ons hele leven, ook al worden we daarvoor soms uitgelachen. Maar dat betekent niet dat wij Palestijnen gewoon moeten toekijken terwijl ons land wordt gestolen en ons volk wordt uitgemoord. Dat betekent dat verdediging van buitenaf moet komen.’

‘Het moet duidelijk zijn dat Israël en Palestina zonder externe interventie nooit vreedzaam naast elkaar zullen leven. Er is een vredesmacht nodig met een sterk mandaat. Trouwens, het enige wat Israël echt veilig zal maken, is een Palestijnse staat. Of die er nu morgen komt of binnen een eeuw, uiteindelijk zal het toch daar op uitdraaien. Tenzij de wereld achter het ultieme doel van deze Israëlische regering staat.’

En dat is volgens u?

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘De Palestijnse nationale identiteit uitwissen. Dat is een harde waarheid.’

Kolonisatie

Al 22 jaar staat er een muur tussen Jeruzalem en Bethlehem, zustersteden van het christendom sinds mensenheugenis. De Israëlische annexatiemuur snijdt zelfs dwars door Bethlehem. Wat betekent dat voor het leven van christenen?

Roger Salameh: ‘Nog geen tien kilometer scheiden de Geboortekerk in Bethlehem van de Kerk van het Heilig Graf in Jeruzalem. Maar wij moeten een Israëlisch visum aanvragen om tussen die twee heilige plaatsen te reizen, op een app van de Israëlische regering. Zelfs voor mijn kinderen van drie en vijf moet ik een aanvraag indienen. Vroeger gaven ze ons met Kerstmis en Pasen een vergunning via de kerk. Sinds de genocide is ook dat voorbij.’

‘Hier zie je mijn aanvragen in de app: “Geweigerd. Geweigerd. Voldoet niet aan de criteria.” Welke criteria dat zijn, weet niemand. Deze Kerst vragen we niets meer aan, ik ben het beu. Soms krijgt één gezinslid een vergunning en wordt de rest geweigerd. Maar Kerstmis en Pasen zijn gezinsfeesten.’

een muur scheidt olijfboomgaarden af van Bethlehem
iemand toont de weigering van vergunningen

Foto links: De Israëlische annexatiemuur tussen Bethlehem en Jeruzalem, die olijfboomgaarden van Bethlehem annexeerde. Foto rechts: De geweigerde vergunningsaanvragen van Roger Salameh in de Israëlische app.

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Mijn vrouw woont in de Verenigde Staten. Ze krijgt van Israël geen vergunning om mij te bezoeken in haar eigen stad. We zijn 36 jaar getrouwd. Bedreig ik de veiligheid van Israël als mijn vrouw en kinderen mij bezoeken?’

‘Mijn organisatie zet zich al decennialang in voor vreedzame conflictoplossing, maar kan geen donaties ontvangen van organisaties zoals Pax Christi. Israël controleert elk aspect van ons leven en gebruikt die macht om ons leven zo moeilijk mogelijk te maken, in de hoop dat we vertrekken.’

Al-Zoughbi's organisatie Wi'am (Palestinian Conflict Transformation Center) en die van Salameh (Arab Educational Institute-PaxChristi) versterken de psychosociale veerkracht van Palestijnse kinderen en jongeren. Ze ontwikkelen educatieve programma’s die jongeren helpen omgaan met trauma, angsten en frustraties. Geweldloosheid en actief burgerschap staan centraal.

In een samenleving waarin 65% van de bevolking jonger is dan dertig en dagelijks te maken krijgt met geweld, vernedering, stress en structureel onrecht, is dat werk altijd urgent.

Daarnaast voeren ze VN-Veiligheidsraadresolutie 1325 uit, die het belang benadrukt van vrouwelijke deelname aan vredesopbouw, conflictpreventie en herstel. Ze werken in steden, dorpen en vluchtelingenkampen.

Op uitnodiging van PaxChristi Vlaanderen spraken Al-Zoughbi en Salameh in België met de ambassadeur van het Vaticaan bij de Europese Unie, met mensen van de Bishops Conference Justice and Peace Europe, met bisschop Johan Bonny, met parlementslid Els Van Hoof (CD&V), en met de Unie van Progressieve Joden.

Een heel volk leeft bij de gratie van een militaire bezetter, maar dat is in Europa nauwelijks bekend. Het lijkt Israëls permanente ‘‘oplossing’’.

Roger Salameh: ‘Voor hen bestaat Palestina niet. Om morgen naar huis terug te keren, via de grens met Jordanië, moeten we een eindeloze reeks controles doorstaan. Israëlische controles. Wat hebben zij te zoeken aan de grens tussen Jordanië en Palestina?’

‘We hoorden net dat het leger de grens om 13.30 uur sluit in plaats van om 16 uur. Willen we morgen ons eigen land nog binnen, dan moeten we veel geld betalen voor de “snelle rij”. Naar huis gaan zou vreugdevol moeten zijn, maar alleen al de gedachte put me uit. Het voelt als de Via Dolorosa van Jezus.’

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘We leven in een grote gevangenis, en daarbinnen in kleinere gevangenissen. Binnen de Westelijke Jordaanoever heeft Israël inmiddels meer dan 1200 controleposten geplaatst. Bethlehem alleen al wordt volledig omsingeld door 23 Israëlische nederzettingen en tientallen checkpoints.’

‘En ze blijven uitbreiden. Steeds meer land wordt gestolen, waar wij dan geen toegang meer toe hebben. Tijdens de olijvenoogst mogen mensen hun eigen boomgaarden in de heuvels rond Bethlehem niet betreden.’

Roger Salameh: ‘Deze verstikkende controle en het constante geweld drijven jongeren steeds vaker naar wanhoop of emigratie. Het is extreem moeilijk geworden om met hen aan vrede te werken. Terwijl wij over vrede praten, verergert Israël de situatie voortdurend en kunnen wij geen tastbare resultaten tonen. Ik denk continu aan de toekomst van mijn kinderen. Hoe zullen zij leven?’

herder met schapen in olijfboomgaard
Israëlische nederzetting op Palestijnse grond
een muur omcirkelt een huis

Boven links: Een Palestijnse herder in een olijfboomgaard in Al-Walajah, ten zuiden van Bethlehem. Boven rechts: Zelfde plek, blik naar de andere kant: een Israëlische nederzetting, Gilo, gebouwd op gronden van Al-Walajah. Onder: De annexatiemuur in Bethlehem omsingelt een Palestijns huis langs drie kanten.

Emigratie

Zijn er in verhouding meer Palestijnse christenen die emigreren dan andere Palestijnen?

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Christenen emigreren om dezelfde redenen als andere Palestijnen: het Israëlische kolonisatiebeleid. Wat wel opvalt, is dat hun emigratie historisch sneller ging door Israëlisch geweld dan door ander geweld.’

  • Onmiddellijk na de val van het christelijke Byzantijnse Rijk in Palestina in 638 was ongeveer 80% van de Palestijnse bevolking christen.

  • Vanaf de 13de eeuw begon een demografische verschuiving, en tegen het einde van de islamitische heerschappij in 1918 was nog 10% christen. Over zeven eeuwen daalde de christelijke bevolking dus met zo’n 70%.

In de twintigste eeuw kwam daar in slechts een kwarteeuw een daling van 7% bij, door actieve verdrijvingen door zionistische milities en het Israëlische leger in 1948 en 1967. Alleen al in Jeruzalem werden in 1948 23.000 christenen verdreven.

Sinds 1967 is de christelijke bevolking verder gekrompen door beperkingen op bewegingsvrijheid en landtoegang, en door druk op gezins- en gemeenschapsleven.

'Sinds de genocide begon, toen joodse kolonisten christenen doelbewust begonnen te viseren en de toegang tot Jeruzalem volledig geblokkeerd werd, versnelt de emigratie verder. We naderen stilaan het dieptepunt van minder dan 1% christelijke bevolking in Palestina. Het is dramatisch. Wij roepen de wereld op: handel vóór het te laat is.’

Sommige landen willen Palestijnen helpen, maar doen dat juist door emigratie te faciliteren.

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Dat klopt. Spanje biedt bijvoorbeeld humanitaire programma’s aan. Veel Palestijnse christenen zien dat nu als mogelijke bestemming. We waarderen elke solidariteit, maar feit is dat dit de emigratie verder aanwakkert.’

Roger Salameh: ‘In mijn omgeving hoor ik vaak: “Ik ga naar Spanje.” Sommige vrienden gingen op huwelijksreis naar Spanje en kwamen niet terug.’

Wat denkt u dat het beste is voor uw kinderen?

Roger Salameh: ‘We willen dat ze geworteld blijven in ons land. Mijn hele leven wijd ik aan de worteling van ons volk hier: via onderwijs, bewustwording, burgerschap, assertiviteit, geweldloze actie en hoop.’

‘Maar te midden van zoveel leed is dat geen makkelijke missie. Palestina heeft een goed onderwijssysteem, maar wat betekent dat in een verstikkend politiek klimaat zonder werk? Dan blijven twee opties: emigratie, of stoppen met studeren om in Israël te gaan werken. In Palestina blijven vergt politiek bewustzijn, maar niet iedereen wil voortdurend politiek denken.’

Palestijnse christelijke scouts marcheren door Bethlehem met een Palestijnse vlag

De christelijke scouts houden hun jaarlijkse kerststoet in de oude stad van Bethlehem.

Nationalistische christenen in de VS

Het Westen beschouwt het christendom als een belangrijke religie maar lijkt haar oorsprong in Palestina nauwelijks te verdedigen. Hebt u het gevoel dat christelijke instellingen luisteren?

Roger Salameh: ‘Voor alle duidelijkheid: in ons lobbywerk en samenlevingsopbouw zetten wij ons in voor het welzijn van álle Palestijnen, niet alleen van christenen.’

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘In westerse christelijke kringen bestaat wel degelijk bezorgdheid over het lot van het christendom in Palestina. De nieuwe paus spreekt zich uit, maar niet krachtig genoeg. We hebben meer stemmen nodig binnen de katholieke kerk.’

Het gaat om de reële band met Palestina, waar het christendom is ontstaan. Vreest u dat, als de Israëlische kolonisatie doorgaat, er straks alleen een institutionele band overblijft, instituten zonder bevolking?

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Europa is zwakker dan ooit sinds de Tweede Wereldoorlog. Daarom denk ik dat we ons vandaag ook moeten richten op nationalistische christenen in de Verenigde Staten. We kunnen onze unieke rol als Palestijnse christenen sterker uitspelen: juist hun, vaak een doelwit van Israëlische propaganda, willen we losmaken van de staat Israël, van het zionisme en van Trump. De paus zou als Amerikaan een rol kunnen spelen.’

Dat zal niet makkelijk zijn, net door die Israëlische propaganda. Begin deze maand kondigde de Israëlische regering haar grootste propagandacampagne ooit aan, met een budget van bijna 1 miljard dollar. Sociale media zullen worden overspoeld met pro-Israëlische boodschappen. Het narratief blijft een variant op de cultuurstrijd: door islamitisch extremisme te tonen, probeert het de wereld ervan te overtuigen dat Israël een verlichte democratie is die strijdt tegen ‘‘barbaarse’’ moslims. Hoe ervaart u dit als Palestijns christen?

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Wij zullen ons op dit front mengen en als christenen het gesprek aangaan met christelijk-nationalistische bewegingen in Europa en de Verenigde Staten. We willen de dialoog openen tussen progressieve christenen en de nationalistische christenen. Er is urgentie. Alle fronten moeten branden, in positieve zin.’

We kunnen als Palestijnse christenen een unieke rol spelen: rechts-nationalistische christenen in de VS losweken van Israël.

Er is een voedingsbodem. Steve Bannon, een van de ideologen van Make America Great Again die zich op het christendom beroept, benadrukte dat de beweging geen onvoorwaardelijke steun aan Israëlische acties inhoudt. Mediacommentator Tucker Carlson stelt in vraag waarom zoveel Amerikaans belastinggeld naar Israël gaat. Hij gebruikt ook theologische argumenten.

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Nationalistisch denkende christenen zonder andere belangen, die niet door het zionisme zijn gehersenspoeld, kunnen we bereiken, denk ik.’

U maakt een onderscheid met de evangelische christenen, die Israël sowieso onvoorwaardelijk steunen vanwege hun theologie?

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Inderdaad. De invloed van evangelische christenen op de Amerikaanse politiek is zeer gevaarlijk, omdat zij achter Trump staan.’

‘Ze hebben een antisemitisch en apocalyptisch wereldbeeld. Volgens hen zijn drie zaken nodig om de wederkomst van de Messias te versnellen: een Joodse staat, Jeruzalem als hoofdstad en de bouw van de derde Joodse tempel. Daarvoor moet de islamitische Rotskoepel worden vernietigd. Daarom is de aanwezigheid van Huckabee met Netanyahu op de site van de Rotskoepel zo problematisch. Was hij daar als ambassadeur of als evangelische christen?’

‘Joodse en christelijke fundamentalisten hebben de macht in Israël en de VS. Maar er groeit ook een tegenfront: het Israëlische vredeskamp, progressieve Joden in Europa en de VS, en volgehouden protesten in het Westen. Als we er bovendien in slagen christelijke nationalisten los te weken van Israël, kunnen de machtsverhoudingen verschuiven.’

mensen op het plein voor de Geboortekerk in Bethlehem tijdens Kerstmis

Kerstsfeer op het plein voor de Geboortekerk in Bethlehem

Protest in het Westen

De afgelopen jaren vonden protesten in het Westen vaak in de culturele of sportieve sfeer plaats: het Eurovisiesongfestival, kunstenfestivals, het Israëlische wielerteam in de Vuelta a España. Na demonstraties tijdens die Vuelta hebben cosponsors zich teruggetrokken en is het wielerteam volledig veranderd. Ontwrichtende vormen van burgerlijke ongehoorzaamheid hebben een reële economische impact.

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘Zulke acties helpen het geweten van de wereld wakker te schudden. Ik ben niet pessimistisch, maar ook niet optimistisch. Voorzichtig hoopvol.’

‘Mijn petje af voor de mensen die demonstreren. Leiders marcheren helaas op een andere maat dan het volk. Veel westerse leiders zijn medeplichtig aan de genocide. En toch, vertrouw nooit een politicus die “nee” zegt.’

Hoe bedoelt u?

Zoughbi Al-Zoughbi: ‘De Gaulle (voormalig Frans president, red.) zei nee tegen de Algerijnen, De Klerk (voormalig Zuid-Afrikaans president, red.) tegen de Zuid-Afrikanen. Maar uiteindelijk moesten ze inbinden. Als burgers moeten wij politici en bedrijven duidelijk maken dat hun belangen geschaad worden doordat zij de problemen negeren.’

‘Als Palestijnse christenen zullen wij proberen onze unieke bijdrage te leveren. De christelijke aanwezigheid in Palestina moet beschermd en versterkt worden. Niet alleen omdat ze christelijk is, maar omdat onze stem van diversiteit en dialoog met Palestijnse moslims, het Israëlische vredeskamp en christenen in het Westen cruciaal is voor conflictoplossing.’

Ontvang het beste van MO* rechtstreeks in je mailbox

Schrijf je nu in op onze gratis nieuwsbrieven en wij houden je op de hoogte van wat er gaande is in onze mondialiserende en snel veranderende wereld. 

Word proMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in